Gilbert Valence is a theatre actor. Talent and a long career have landed him a number of brilliant parts. But one afternoon right after the show, tragedy enters his life: his agent and old friend Georges tells him that his wife, his daughter and his son-in-law have just died in a car crash. Gilbert starts sharing his time between the grandson he adores and the theatre. Although the young actress with whom he works is smitten by him, his heart is in no state for adventure; but he does accept the proposal of an American director to work on an adaptation of Joyce's Ulysses. The text is short, but so is the amount of time he has to memorize it in English.