In 1954, 130 years of French colonialism in Algeria ends in revolt as the National Liberation Movement (FLN) strikes for independence by attacking the local European community. The governor hopes to quell the uprising by sealing off the Casbah, refuge for the FLN, but the attacks persist. The French bring in a paratroop division under the leadership of Colonel Mathieu, who tortures captured terrorists into naming their compatriots. Despite wiping out all of the FLN leaders, the rebellion continues. Thousands of Algerians riot, taking over the city, finally achieving their independence on July 3, 1962.