The Nazi occupation of Rome brings different people into contact with one another, Manfredi, a Resistance leader hunted by the Gestapo and Pina, widowed wife-to-be of Francesco, likewise member of the Resistance. With the Nazi's hot on his heels, Manfredi finds refuge with Francesco's providential help in the home of parish priest Don Pietro, but is discovered when his ex-mistress reveals his hideout. Francesco is arrested by the Gestapo and Pina is shot down in the street while running after the lorry taking him away. Nothing can stop the Nazi fury. Manfredi is tortured to death and Don Pietro is executed before the incredulous eyes of his parishioners.