On 30th January 1972, thirteen people were killed and another fourteen were injured by British Army bullets in the streets of Derry (Londonderry for the British), Northern Ireland. The day was given the name of Bloody Sunday. The film tells what happened, from the arrival of the troops in the town until the violent action taken against the demonstrators by the formidable British Paratroopers. It mainly focuses on four characters: Ivan Cooper, a pro-civil rights leader; Gerry Donaghy, a 17 year-old Catholic caught up in the confrontation with the soldiers; Brigadier Patrick MacLellan, under pressure to bring the demonstration to a definite end; and a young radio operator with the Paratroopers who, together with his hardened veterans, receives the order to enter Bogside.