Henri Alleg is 36 when he comes to terms with the idea of dying for a country that's not his own. He is one of the first torture victims to publicly reveal to the whole world the activities of the French Army in Algeria in La question, a book published in 1958, at the height of the war of independence. For the Algerians, Henri Alleg is above all a mythical newspaper, the Alger Républicain. For the author of this documentary, Henri and his companions are above all the proof that another Algeria was possible, an Algeria in which everyone (Arabo-Berbers, pieds-noirs and Jews) could have lived side by side.