Simon is one of the numerous stylites that proliferated in the Middle East at the start of the Christian Era: saints or ascetics who, particularly atop a pillar, pray mid-desert. They take their inspiration from the historical character of Simeon the Stylite, who spent the last 37 years of his life on top of a pillar in the Syrian desert. The movie starts when Simon has been on his pillar for six years, six months and six days and is about to move to another, higher version offered to him by the wealthy Práxedes Mateo. The crowds horde around him demanding that he perform a miracle. It?s not long before the Devil also makes his appearance, tempting Simon in all sorts of ways. In the end, Satan succeeds in taking Simon to the New York of the 60s and its rock & roll bars. Simon tries to rid himself of Satan, but to no avail, and the saint finds himself assailed by doubt. Simón del desierto is unfinished, and the part screened here is as far as Buñuel was able to shoot.