A mixture of reality and fiction, W.R. - Misterije organizma juxtaposes the story of the sexual encounter between the beautiful, liberated Milena and a repressed Soviet figure-skating champion with an exploration of the life and theories of psychoanalyst Wilhelm Reich, whose thoughts on politics, endeavouring to unite the teachings of Freud and Marx, earned him the persecution of right and left wings alike. In the context of the film, the Soviet Union and the US appear as the paradigms of a sexuality wrongly directed towards power and militarism. Reich moved to the USA in 1939, but was jailed following the anti-Communist hysteria unleashed by McCarthy and died in prison. The movie was forbidden in Tito?s Yugoslavia and in all of the countries in the Soviet orbit.