Based on a story by Heinrich Böll, Nobel prize 1972, the film denounces certain police tactics and the manipulation of public opinion by a determined press.
Katherine Blum spends the night of the festival with a youth. The next morning she is arrested by the police who are searching for an armed deserter. The police chief subjects her to a lengthy interrogation. A sensationalist reporter learns of the case and seriously damages the reputation of the protagonist.