1936. In a city in Old Castille lives the Rubesn family: Cecilio, a businessman, his wife Adela, and his son, Cecil. After the elections there starts a chain of assaults against right-wing and socialists, and even against Cecilio who is neutral. Then Paulina arrives who was the lover of Cecilio Rubes and knows his son Cecil. He, when the war breaks out, has a morbid fear. his father tries to free him from enlistment, but in vain. He finds him a position in a service corps under the command of a cousin of Adela. Cecil dies in an accident. Cecilio, seeing himself without descendents, tries to have nother child by his wife, but without success. He goes to Paulina who says she is pregnant by Cecil. Cecilio Rubes also comes to the end of his life and the only vestige of the Rubes family is left at the womb of Paulina.