Based on the novel by Miguel Otero Silva, Fever is about the student rebellion in 1928 against Juan Vicente Gómez, one of the cruelest dictators in Venezuela's history. On the failure of that movement, Vidal enlists in the guerrilla groups of the country's interior. With them he realises that the problem is not Gómez as an individual, but a whole feudal system that keeps the country in a state of misery and backwardness. On dying in a concentration camp, Vidal leaves his political testament: "I know that up to the moment we haven't done anything... But our lives have not passed uselessly, for after us, other hands will reap the harvest that our hands have sown".