Using the material filmed by José Luis Sáenz de Heredia for his film Raza (written by Francisco Franco) the relationships between the main character and the writer, his experiences and biography are analysed. Simultaneously Pilar, Franco's sister, and Alfredo Mayo, main character of the cinematographic version are interviewed.