The alleged signs of holiness of a nun from Madrid, Sister Patrocinio, are used by the Bourbons and Carlists in their ideological struggle. Denounced by her mother, 'the nun with the sores' is investigated and it is proven that what is presented as a miracle is nothing more than trickery.