1945. The last day of the war in a provincial city. A right-wing organisation assigns to a young man the mission of assesinating the local communist chief. They young man seects the wrong victim and waits in an inn where a party is going on. Ligths and ruins create and unreal atmosphere, full of forewarnings and remembrances: the war and the hope of a better world. Ashes and diamonds. The young man falls in love with a maid at the party and finally does kill the communist leader. He is pursued and killed.
"The past and the future", Wajda says of his film, "sit down at the same table to the tune of the tango and the fox-trot. The hero must resolve the eternal dilemma of the soldier: obey or think.Yet he kills before surrendering his arms, as the representative of a generation that counted on nothing but itself and a hidden revolver. I wished to show", concludes the director, "the difficult and complex universe of a generations like mine".