Calcutta, 1879. Bhupati Dutt, a wealthy intellectual publishes a small weekly in English, a task which absorbs most of his interest. He lives with Charulata, his wife, who, ignored by Bhupati, gets involved in expanding her imagination by reading Bengali novels. There is a young man who also lives with the couple, Amal. Charulata falls in love with him. Neither Amal nor the husband are aware of this. Even Charulata is unconscious of this love that grows within her without her knowing how or why.