Zazie, a ten-year-old from the provinces, goes to Parist to spend a few days of holiday at the home of her uncle. From the Metro window many things can be seen: the Flea Market, the traffic in the streets, the Eiffel Tower, a cabaret...
Louis Malle has said: "I would hope that this seemingly comic film might convey, to begin with, the difficulty of man's living in a city in the Western world in the 20th Century. Queneau, in his novel, employs form to destroy meaning. We have tried to find and equivalent for both in an attempt to arrive at an internal criticism of cinema language. Queneau's novel is difficult to adapt because it moves from verbal comedy to visual comedy and back". Louis Malle is here represented by his best film, without a doubt. Its interest lies in certain allusions to other films, to literature, to private games. And all of it is mixed up in a premeditated disorder to satirise the demented life of Paris, as well as war and fascism.