Stephen Crane's novel, the basis of the film, is about fear. Or, perhaps, about the fear of fear. Thus its concern with events that take place in 1862, during the American Civil War. A young soldier deserts during a battle and later says he was fighting with another unit. In the end he confesses to a friend and winds up conducting himself heroically.