A film based upon actual events. Scenario: Brazil. A singer accompanies the acts of the hero, Manuel, a man who lives in the 'sertao' of Brazil in miserable conditions. One day he rises up against the owner of the place, kills him and flees. (The directorr has asserted, on a certain occasion, that the mos authentic act of man is violence). In the 'sertao', full of sun and misery, strange prophets appear who invoke the saints and promise that the calcified flatland will be transformed into sea. Manuel finds one of these prophets and comes to believe in him, then is submitted to the most harrowing trials in hallucinatory ceremonies. The authorities, concerned about this prophet Sebastián, hire Antonio das Mortes, a professional killer, to murder him. Antonio raids the prophet's sanctuary, killing his followers. Manuel and his wife, the sole survivors, manage to flee and they meet up with another 'cangaceiro' whoe believes hilmself to be the reincarnation of Saint George and sees the solution to the misery of the 'sertao' in the death of all of its inhabitants. Manuel goes into his service, hoping to be saved. Antonio das Mortes finds this new prophet and does away with him and his followers. Manuel and his wife escape and flee inthe direction of the sea.