L'avventura is, like almost all of Antonioni's films, a world of impossible relationships. Antonioni sees human beings as inevitably separated from others. For this reason the complete fusion ot two individuals is impossible.
The failure of communication in the film reaches the higest of levels. Part of this is reflected in the relationship of Ana with her father, where the generational break is obvious. Ana is seen meeting her friend Claudia. After a time both declare the non existence of some point of contact between them through wich they can communicate. Their separation accenturates itself during the course of a cruise. Ana is lost on a rocky isle and no one can find her. During the ever more anguished search, almost all fo the characters gradually forbet about Ana, except Claudia and Sandro, Ana's fiancé. The two latter continue the search and wind up falling in love, but not even this love will reach any sort of perfection. Between two individuals an abyss always opens.