Vittorio de Seta tries to show that Fate has no divine origin, as expressed in classical tragedy. Behind adverse conditions there is, many times, a social and political system whose administrative authority maintains the poverty of some in the name of the property rights of a few. And, for this reason, it only offers to the most humble one valid intermediary: the police. To this legalised contempt, the property-less shepherds can only opose the pride of the 'outlaw'. Violence is the operating principle.