1578. A sixty-year-old feudal lord decides to divide his estate up among his three sons. Each of them is to receive a castle, but this will not suffice to produce the sons acceptance, as the youngest son questions his father o his attitude towards life and in a rage the father sends him immediately into exile. The consecuences do not take long to reveal themselves and Hidetora must now confront his other two sons who have rebelled against him. The entire family perishes in a cruel battle.
The director of this film sought inspiration in Shakespeare's King Lear and in the Japanese legend, Sanbon no Ya. Fifteen million dollars were invested in the film, the fulfillement of a ten-year-old dream. This ederly film-maker needed nine monts of constant shooting to complete the work, which is a story of loneliness. A story of a great lord who wishes only to retire from public life and will find himself thrown into misery and madness by his sons in their thrist of power. Of these the only one who keeps his honour even minimally intact is the youngest, Saburo, but the old man will learn this too late.