Roman Chalbaud
Carmen, a lovely girl from La Guaira, is the manager of a shop serving as a place for smugglers to meet and clandestinely pass on their goods. One morning she wounds a retailer of smuggled goos and is arrested by Sergeant José Navarro. But on the way to headquarters she seduces the man into letting her escape, fixing with him a lated rendezvous. From this point on, José tends increasingly to forget his engagement to Micaela, his long time fiancée, as well as his fine record as a national guard. For Carmen, it is impossible to think of living without him. She confesses to him that she is the wife of El Tuerto, the leader of the gang of smugglers she belongs to, who is now in jail. Moved by her new-found passion and by the desire to leave El Tuerto, Carmen convinces José to join the gang and make himself its new leadre. From this moment on, there follows an explosion of jealousies, desires for freedom, rebellion and possessiveness, which are, in the final analysis, the elements of a myth: Carmen.