Opposed to official policy, Emile de Antonio (filmmaker), Terry Morone (physicist) and John Attlee (economist), decided to make a documentary film, based on material already shown on American TV and interviews made especially for the film. The goal was to create an historical perspective on the War in Witnam, trying to avoid the deformation of reality by propaganda. The film was shot with the participation of internationally famous personalities, among them Paul Newman and Robert Ryan.