Based on Leonhard Frank's novel Karl and Anna, the film deals with an unusual love-story set during World War I involving three people.
Karl and Richard, welded together during that crazy loneliness of war captivity, tell each other everything about their lives. Richard's longing reveries of his wife Anna stir deep feelings in Karl, feelings which grow stronger and stronger for this woman who was a complete stranger to him and at the same time so deeply familiar. He manages to escape from captivity. Then suddenly he stands in front of Anna, pretending to be her husband, who is said to have been killed in action. Anna, being madly uncertain about Karl's detailed knowledge about her life, has a strong desire for love and happiness. So she pushes away her knowledge that Karl is not Richard and in the end her love for Karl becomes so strong and experience which she has never felt with Richard.
Now she is expecting a baby. However, a letter arrives announcing Richard's return. A get-together and a decision cannot be avoided. The two men, badly treated by the war, face each other fighting for Anna's love.