The peasant uprising of Casas Viejas during the Second Spanish Republic (January 1933) ocurred in the large landed estates. The Land Reform came late and did little, political desperation, and a crisis fromed by hunger and a lack of money. Ignorant of the fact that the revolution had failed in the rest of Spain, they kicked out the Mayor, distributed the food supplies and burned the Arbitrary papers.
The Headquarters of the Guardia Civil is closed until reinforcements arrive. Later the Guards de Asalto star to arrest people, mistreat women, burn alive the "Seisdedos" family in their house, innocent pleople shot by firing squads, searches in the mountains...
The Spanish Government tries to hide the facts (Parliamentary debates, military threats, trials) with the consequential loss of popular belief and very serious political consequences.