Dionisio Pinzón, an obscuretown crier, disdained and insulted by everyone, strikes lucky one day. He is given a fighting cock which having fairly beaten its adversary, has been itself hurt in the fight. Pinzón tends the cock with desperate care and devotion. Miraculously, the cock recovers at the same time as Pinzón's mother dies -almost as the price to be paid to fortune and destiny.
From this day, Pinzón leavels his home town and spends his time going round the fairs with the cock, which never loses a fight, it is almost like a pact which has been made with the fortune. In his comings and goings he meets "La Caponera" a sensual singer who cultivates her obstinate tendency towards a nostalgic fantasy and a lover for herself which allows her to move from man to man without any pains or sorrows.