Macunaíma, the hero's name, originates from a series of legends. Macunaíma is born black in a miserable hut in the mirst of the jungle. When he emigrates to the ity with his brothers, he undergoes a transformation whereby he becomes white. After beating wenceslau, the ferocious giant, Macunaíma goes back to the jungle, where other dangers lie in store for him. In the end, Macunaíma is his own victim, or prehaps the victim of certain ancestral traits such as laziness, lust, anhropophagy, propitiatory innocence, etc., form which neither his lewdness not natural cunning can save him.