This film was made in 1955, during the Batista dictatorship, with few means and a lot of talent. The documentary was banned after its debut at the University of Havana. Comments appeared in the press, and both SIM (Military Intelligence Service) and BRAC (Repressive Bureau of Communist Activities) demanded the negatives from Julio García Espinosa. The director turned in one of the two copues that existed and the other he hid until it was released by order of Fidel Castro.
Here Julio García Espinosa and his crew, which together formed the collective known as Nuestro Tiempo (Our Time), present the life of the coal miners of Zapata Bog in Cuba. These workers, half-submerged in water all day, search the muddy bottom for the pieces of buried wood that have become the best Cuban coal. The poor working conditions and bad pay are clearly exploitative.