The film shows how, since the middle of the 19th century, the two traditional political parties, Liberal and Conservative, have been confornting one another in an almost uninterrupted series of undeclared civil wars which have lasted almost a hundred years. the film is based on the last of these wars known as "La violencia", which started when the popular hero Jorge Eliécer Gaitán was assesinated, on 9th April, 1948. This day marked the beginning of a dark period which was to last almost a decade and, during which, paid assassins known as "pájaros", such as León María Lozano, "El Cóndor", who was the most famous of them all, played and important role.