Chicanos, Mexicans who have either been born or set their roots in the United States, live in desperate situations: from the inhuman traffic of "braceros" (farm-workers) to the exploitation and discrimination to which they are subjected in the fields and factories. Some companies, like Morris, the one in this story, even work fraudulentrly on both sides of the border, provoking unfair competition between the workers and a constant reduction in the price of labour.