Lewis and Benjamin Jones (Mike and Robert Gwilym), identical twin brothers now eigthy years old, wake one morning in the farmhouse where they have lived all their lives. Benjamin looks down at the green hills of England; Lewis looks back into Wales at the Black Hill. They wait for kevin, their great-nephew and only heir, to arrive and take them out in his car. It is around 1980.
1885: Amos Jones (Bob Peck), a welsh farmer of about thirty, courts and weds Mar Latimer (Gemma Jones), daugther of an English vicar. In search of a home for the couple Mary uses her influence with the local English gnetry to get the permission to rent "The Vision", a vacant farm on the Welsh side of the border. Amos feels intimidated by her background and influence. Shortly afterwards, Mary becomes pregnant and gives birth to twin boys. The boys, now six years old, learn about the countryside and its history from Sam (Jack Walters), their grandfather. Meanwhile, Mary becomes pregnant once more and presents them with a baby sister, Rebeca. Amos and the neighbouring farmer Watkins (Eric Wynn) begin a bloody dispute over the boundaries of their land. After being bedredden for somre time, Sam dies.