It is evident that the story of a man who, in order to succeed in composing music, must firts be initiated n anguish, is conveyed through surrealistic fiction with the dimensions of a thriller. Deucalion is harassed by the familiar ills of civilization (money, technology, individualism, isolation, lack of inspiration) and by the fear of the specific powers which control and repress (the legal authorities, the mass communications media). He escapes, panic stricken, trying to rid himself of the powers that ate after him and quite literally rejecting the elements which constitute his social identity. the charge of counterfeiting which he faces and for which he's being pursued is not only a question of money, but obviously has a wider existential nature.
On the other hand, the state functions in a repressive manner, the church turns out tobe a institution incapable of provinding spiritual help (the priest does not undestand his "sin", in other words, his inability to grasp reality).