We are in Roissy, Paris. The airport corridor is flooded with an out of season sunlight. The man of the escalator is a Film Director, his name is Bernardo Bertolucci and he is playing his own role. He is about to change continents, destination Hollywood. He is going to direct a film which, as so many others, will not be made. But he doesn't know that, as he doesn't know that America is only a stopover on the way to China. He confronts his past: his childhood near Parma, the 1900 farm, the cheese factories; Paris and the ghosts of Last Tango in Paris. He intermixes his actors with unreal re-encounters. Five years pass. Bertolucci left for hollywood, but landed in Pekin where he will finally start filming -the film will be called The Last Emperor. Le voyageur italien is a mixture of documentary and fiction.