The action takes place in Communist Czechoslovakia, where, afraid of a purge after an accusation of deviationism, the Party Propaganda delegate decides to defect. On the way out of Praga, his bus has an accident in which several passengers are killed. The ex-politician takes on the identity of one of the dead people, a priest who was on his way to a border village. The world he discovers with his new personality is far removed from anything he had ever imagined: people still secretly practice religion in the large catacombs they have built beneath their houses.