The French Communista Party commisioned Jean Renoir to direct a propagandist film. Censored for years, the result was quite a hit at private screenings in working class film theatres, although it wasn't in fact commercially released until 1969, and even then probably thanks to the events of May '68. The film is based on three sketches set in specific sorroundings (the factory, the countryside and the school) and testifies to the role of the French Communist Party during the years immediately prior to the war. Fiction merges with real speeches by the important political characters of the moment.