A shy, cowardly theatre professor in Rome, Giacobbe invents his own double so that he can shake off his inhibitions and do all the things he'd love to do himself but doesn't dare. Giacobbe's looalike runs after women, seduces and kills the girl he loves and stages a metaphor of the revolution. This is an extremely liberal adaptation of Dostoievsky's book, The Double.