This is the story of a Basque bed; but not just any old bed, it could be inhabited by a sort of spirit, or "mairu" in the language of the aforementioned sack's native country. The point is that the phantom allows the bed's young new owner to relieve its past and feel the difference. While a person can lie diagonally when spleeping alone, the same position is impossible in company, hence the title The Diagonal Thief, a poetic reference to the strange invisible spirit in the young man's bed.