This is the story of four men during the First World War in Craiglockart Military Hospital, which is crowded with men who have become mentally incapacitated by their experience in the trenches. Doctor Rivers is assigned to care for the eminent English poet, Siegfried Sasoon, a man by no means mentally disturbed but who has been sent to the hospital for publishing a controversial pamphlet proclaiming his opposition to the war. Wilfrid Owen has a total lack of confidence in his work, but the support and inspiration of Sasoon turn him into an excellent poet. Prior is an officer from a humble background who has been rendered mut by the result of the horror he has endured.