Handed over in a fixed marriage to Juan, Yerma's hearfelt desire to have a child is nipped in the bud when mother nature doesn't fulfil her dreams, and she puts her aspiration on a pedestal as the perfect example of love, liberation and a way of standing up to death. To admit she can't have children would be to deny her very existence, a sort of living death. The fact that her husband is too busy looking after his livestock to be passionate, pushes Yerma to accuse him of being unable to have children, while her sense of honour prevents her from giving in to Victor, the man with whom she is certain she could engender an infant. Realising that society has no room for a childless woman, she sets out on a pilgrimage in honour of a saint rumoured to cure infertility.