14 years span between the episodes in "I monstri" and the 12 sketches that make up this film. Three great directors (Dino Risi, Ettore Scola and Mario Monicelli) and three great actors (Sordi, Tognazzi and Gassman) throw a critical, witty yet lucid glance at various topical aspects of Italian life then and now.