Made in 1967 as a part of Vangelo 70, it was finally included as the third episode of the film Amore e rabbia. The other episodes were directed by Lizzani, Pasolini, Godard and Bellochio. Bertolucci worked with the Living Theatre group. " I shut myself away for twelve days in a Cinecittá studio with the company to film Agonia. The most exciting moment for me was when the 40 people from the Living Theatre saw the final version of the film".