Bernardo Bertolucci
The story takes place in Paris in 1938, which was the year in which one of Bertolucci's favourite films, Renoir's La regle du jeu, was shot. The cowardly atmosphere that pervades the pre-war period is revealed through the relations between four characters. A latent underlying fascism becomes evident when one of them is betrayed. "The memory of what cinema is in Il Confomista" (B.B).