Bernardo Bertolucci
A personal cinematic counterpoint to his previous film, La luna is the result of profound psychoanalysis, - a desire to get closer to the mother figure. The story came out of a memory: "I am sitting in a basket fastened to the handlebars of a bicycle, I have the road behind me and opposite me my mother is riding the bicycle. I look at my mother and see her face; the moon is behind her and I mix up my mother's young face with the old face of the moon". (B.B).