Bernardo Bertolucci
Loosely inspired by Borges's short story "Theme of the traitor and the hero", this is one of the most important films in his career. Not only for the undeniable beauty of its images and the complex nature of its narrative structure, but fundamentally because for the first time Bertolucci confronts two great taboos: the Freudian search for the father figure and the demystification of marxist ideology.