Bernardo Bertolucci
Bertolucci's first autobiographical film meant that the critics became aware that he was one of the bright young hopes of Italian cinema. "This is the story of the ideological experiences of a young man who thinks he's a Marxist but then discovers that he isn't," the director said at a time that revolutions were being made by the very children of the bourgeoisie. This is a film by, with and for young people, that hasn't lost a single shot of its contemporary relevance despite the fact that nearly 40 years that have gone by since.