Carol Reed
Reed begins his dark period and the renaissance of post-war English cinema with this tale of the final hours of an Irish "political renegade" (although it is not mentioned, we can deduce that he is an IRA member), which had the virtue of being popular in both Belfast and Dublin. An amazing fusion of realism, (Johnny's agony, -a memorable James Mason), and symbolism (the "symphony of human relationships" with the characters that it finds in a city transformed by an expressionist camera).