Carol Reed
An adaptation of a Conrad novel shot in Ceylon and one of the great films to be recovered in Reed's work. A captain (Richardson) sees how an unscrupulous man (Trevor Howard) betrays his trust. This develops in a colonial setting Reed's main theme: the man, whose innocence is disguided as military pride here, who faces a reality that gets the better of him.