Carol Reed
Reed moves from Vienna to Berlin, and from the post-war years to the cold war, in this film which has always been unfairly stigmatized because it recalls the unrepeatable The third man. Here, the innocent who arrives in a strange country is a woman (Claire Bloom) and the man making three a crowd is a splendid James Mason, with a memorable final death scene. Once again Reed's expressionist talent for recreating the menace of a city at night living in the shadow of fear shines through.