Carol Reed
Reed, Greene and the third man, Welles, who almost takes the credit away from them: a lesson, that Hitchcock would envy, about how the villain can steal the limelight in a film. Set between two funerals (for the same man), no one has ever filmed a better more realistic portrait of what a city in the post-war period was like (with Rossellini's permission). Reed's narrative pulse is held steady right up to the famous final shot. A monument that should be visited now and then like the ones in cities that we love.