Bertolucci's first historical fresco covering 50 years of life in Italy. A politically-committed spectacle; historical memory converted into film images. A century that is born, a period that dies. From innocence, to fascism and freedom. De Niro and Depardieu are magnificent. "My intention was quite clear: to make a popular film, and communicate with the biggest possible audience. Although I don't think it is a political film, I think that it is, above all, an ideological film". (B.B.).