Concerned with the emergence of Israel as an independent nation, the first half of the movie focuses on the efforts of 611 holocaust survivors to defy the blockade of the occupying British government and sail to Palestine on the ?Exodus?. They were followed by thousands more. The final portion of the film shows the pains of the infant nation to weather its own internal struggle and the attacks from its Middle-Eastern neighbours.